News / 2009-2014 Archive / Race Rapports / Race Rapports 2012

Race Rapports 2012

KF2 National

13/04-15/04 2012: Race Rapport fra DSK 1-2 i Thy
Svær start på sæsonen, for NHR Racing Team
Sæsonens første løb for NHR Racing Team i top klassen KF2 National, blev den første og anden afdeling af det åbne danske mesterskab ”Dansk Super Kart” Dette løb var også debut løbet for Nicklas Rasmussen i KF2 National klassen.
 
 
Fredag 13/04 2012 
Fredag fri træning:
Da det var første gang at Nicklas Rasmussen skulle køre på banen i Thy, gik den første træningssession ud på at lære hele banen at kende, og der gik da heller ikke lang tid før at Nicklas fik en god følelse for banen! En time efter begyndte den anden træningssession, og nu kunne teamet begynde at teste opsætningen på NHR Raceren. Men mørke skyer nærmet sig fra sydøst, og vejr meldingerne sagde at der lå kraftigt regnvejr 7 kilometer fra banen! Og inden at den næste træningssession for KF2 og KF2 National gik i gang, regnet det kraftigt. Sådan forsatte det meget at dagen, og naturligvis var det under disse forhold svært at få noget ud af træningen, men da der var lovet regnbyger for lørdag, var teamet alligevel ude og teste en del i det våde! Hen i mod afslutningen af dagen stoppet regnen, og banen begynde at tørre op – hurtigt! Og ved dagens anden sidste træningssession kunne man igen køre på tørvejrs dæk! NHR Racing Team afsluttet dagen med at tilkøre en af teamets motorer, så den var klar til morgendagens løb!
 
 
Lørdag 14/04 2012
Fri træning/Worm up:
Henover natten var det begyndt at regne igen, og det var faktisk først til sidst under den frie træning at banen begyndte at tørre op! Derfor var det meget begrænset hvor meget der blev kørt under disse træningsessioner!
 
Kvalifikation:
Til Kvalifikationen var banen helt tør, og nu skulle alle ud på helt nye dæk! Grundet den meget våde fredags træning, havde teamet stort set ikke nogen tørvejrs opsætning som passet til bananen, så opsætningen måtte man bare prøve at ramme med den lille data teamet havde til rådighed! De første par omgange af tidtagningen opførte raceren sig meget anderledes end den gjorde under den frie træning, dette var mest på grund af de nye dæk. Trods for at Nicklas måtte prøve at sætte en god tid i en kart som klart ikke var optimalt opstat, kørte Nicklas helt på grænsen! Med Cirka 6 minutter tilbage gik det dog galt! Nicklas mistet kontrollen over sin racer ind i sving 6 og røg baglæns ind i et fang hegn! Da Nicklas ramte hegnet blev han i et kort øjeblik slået bevidstløs, men han genvant hurtigt bevidstheden igen! Utroligt nok var raceren ikke blevet skadet under den ellers voldsomme afkørsel, og Nicklas fik gang i den igen og forsatte kvalifikationen. Da kvalifikationen var afsluttet fik Nicklas den glædelige nyhed af at han skulle starte 2’er til kvalifikationsheatene, og endnu bedre var at Nicklas slap fra sin voldsomme afkørsel med intet andet end en kraftig hovedpine – og var fit to race!
 
kvalifikationsheat 1:
Da dagens første kvalifikationsheat blev skudt i gang, var det med Nicklas Rasmussen starterne som 2ér. Da starten gik, mistede han en placering til Birel fabrikskøren Jacob Hermann. Nicklas gav dog ikke op, og på omgang 2 kom Nicklas forbi Jacob ind i sving 3. Nicklas begyndte nu stille og roligt at køre fra Jacob men desværre var farten der ikke til at hente ind på Ole Petersen der lå på første pladsen. Desværre gik det galt for Nicklas med ca. 3 minutter tilbage, da hans motor satte sig! Og derfor måtte han holde ind til siden og bytte en 2 plads ud med en DNF!
 
Kvalifikationsheat 2:
Efter at motoren på NHR Raceren satte sig i det første heat, blev der arbejdet hårdt på karten for at få den klar til det andet kvalifikationsheat. Motoren blev åbnet, og der var store skader på motoren! Det blev derfor besluttet at montre teamets anden motor, men desværre kunne teamet ikke nå at få karten klar til det andet kvalifikationsheat!
 
Finalen:
Så var det tid til finale! Og nu havde vejrforholdene skiftet fra solrigt, til kraftig regn – lige det som Nicklas er rigtig glad for at køre i. Nicklas skulle starte fra en 3 plads, og det så endelig ud som om at hældet ville vende! Men allerede under oplejningen begyndte det at gå skævt, motoren der var monteret på karten lyd bestemt ikke som den skulle, men den ydelsen fejlet ikke noget! Lige inden starten kunne Nicklas mærke at noget andet var galt, og da starten til finalen gik, kunne Nicklas slet ikke følge med – Han var punkteret på venstre bagdæk! Nicklas fik kørt en omgang hvorefter han kørte karten i pit. Selvom at det i finalen blev til endnu en DNF så holdt han stadig en 3 plads, og derved også en podie plads!
 
 
Søndag 15/04 2012 
Fri træning/Worm up:
Op til kvalifikationen blev der arbejdet rigtigt hårdt på teamets anden motor (den der lavet en mislyd under lørdagens finale) Problemet kunne ikke findes og karten blev sat sammen til kvalifikationen. Af denne grund var NHR Racing Team slet ikke at se på banen under de 2 træningspas!
 
Kvalifikation:
Nu måtte teamet bare håbe på at motoren virkede. Det var teamets eneste motor da den der ”Satte sig” i første kvalifikationsheat, desværre var for beskadiget til at den kunne nå at blive lavet til søndag. Da Nicklas kørte ud for at kvalificere sig, var lyden for motoren bestemt ikke som den skulle være! Nicklas kørte en kvalificerende omgang i langsomt tempo, hvorefter at han kørte i pit!
 
kvalifikationsheat 1:
Op til dagens første kvalifikationsheat blev de sidste desperate forsøg gjort på at få den beskadige motor til at køre uden nogen mislyde. NHR Racing og Nicklas var derfor tvunget til at side det første kvalifikationsheat over, da motoren var skilt helt ad!
 
kvalifikationsheat 2:
Op til dagens andet kvalifikationsheat havde teamet fundet fejlen på motoren, det var blandt andet et dødt plejlstangsleje som var helt færdigt! Ved at kikke på motoren kunne man se at det ikke var fornuftigt at køre mere med den, så teamet tog beslutningen om at man ikke ville køre i det andet kvalifikationsheat og at man kun ville køre en omgang i dagens finale.
 
Finalen:
NHR Racing Team valgte som før nævnt at stille op til dagens finale, men også at man kun ville køre en omgang. Grundet den skade som motoren havde, var der en reel mulighed for at den ville gi helt op, og muligvis helt ødelægge motoren! De racet blev givet fri lod Nicklas sig falde tilbage, mens han i langsomt tempo forsøgte at gemenføre en omgang. Da han lang om længe kom tæt nok på målstregen slukket Nicklas for motoren og lod karten trille over stregen for at køre mindst muligt med den alvorligt skadede motor. Men det lykkes at klare en omgang, og derfor sikret NHR Racing Team og Nicklas Rasmussen sig nogle point og en plads nederst på podiet!
 
Kort evaluering:
Man må sige at det langt fra var den sæson start som teamet havde håbet på! Men skaden må siges at blive minimeret grundet det lave deltager tal som desværre kun kunne samle det der må være Dansk Super Kart mindste felt nogen sinde! Håbet må klart være at der kommer flere deltagende i løbet af sæsonen, hvilket det også tyder på at der gør! Selvom at næsten alt der kunne gå galt – gik galt for NHR og Nicklas kunne der stadig tages nogle positive ting med hjem fra Thy, og hvis der komme flere deltagende til de resterne afdelinger så ligger NHR Racing Team og Nicklas Rasmussen faktisk godt med i stillingen! Næste afdeling af den højst rangeret løbs serie i Danmark ”Dansk Super Kart” bliver kørt på Grendsted Gokart Bane i mitten af august.
------------------------------------------------------------------------------------------
NHR Racing Team